Friday, November 6, 2009

dunia oh dunia,kau buat ku terleka!


assalamualaikum warahmatullah sahabat.
x pernah aku rasa camni sebelum ni..perasaan hiba semacam memikirkan hal ni.ILMU DUNIA VS ILMU AKHIRAT.hmm,aku da mengenal dan belajar ilmu dunia sudah hampir 14 tahun(darjah 1-darjah 6,form 1-form 5,matrikulasi until universiti),bagi aku da cukup lama aku mendalami ilmu ini dan aku rasakan sudah memadai ilmu dunia ini untuk aku gunakannya selama aku hidup didunia ini.NAMUN,TAPI,WALHAL mengenai ilmu akhirat aku sangat jahil!sedangkan akhiratla tempat kita akan kekal selama-lamanya,dunia hanya sementara(RASULULLAH JUNJUNGAN BESAR KITA WAFAT PADA UMUR 63 TAHUN),tapi aku cari ilmu untuk sementara ni selama hampir 14 tahun!hmm bodohnya diri ini.Aku mungkin senang didunia ini nanti dengan berjaya memperoleh ijazah dunia,mampu jadi JURUTERA yang bergaji besar,namun di akhirat aku akan menjadi hamba yang paling daif!hamba yang paling miskin!daif dan miskin selama-lamanya!kerana akhirat itulah tempat kita yang kekal abadi!dunia hanya tempat persinggahan,namun ramai yang karam dihanyutkan oleh kelalaian,termasuk juga aku.Dunia ini adalah tempat untuk mencari ilmu yang akan kita gunakan semasa di akhirat nanti!namun berapa ramai yang menggunakan peluang ini??menggunakan peluang didunia ini sebelum dihisap di padang masyar nanti?panjangkah umur 80 tahun hidup didunia ini kalau nama ibu Nabi pun kita x tahu??panjangkah umur 100 tahun kalau mengucap pun xtau?tak panjang la tu!sampai ada ahli kubur mintak diberikan masa tambahan,masa tambahan untuk kembali ke dunia!untuk apa??aku nak bertaubat YA ALLAH!siang aku nak mengaji AL-QURAN,malam aku nak g dengar ceramah,pastu pagi aku ak wat qiamulai!takdenya masa-masa tambahan!mu ingat mende?main bola ade masa tambahan?masa tu la baru kita sedar betapa pentingnya masa di dunia!manusia memang camtu,bila da kena baru nak menyesal!kalau tak xdenya nak layan!disko siang malam!maksiat hari-hari!takpela..x kena lagi!nanti dialam kubur,dialam akhirat kena la.pandai2 la kita jawab!salah jawab,jawapan lain!kene ar!ular ade,kala jengking ada!semua azab siap sedia menanti kita semua!Kita sibuk menguruskan hal kita didunia ini,namun bagaimana untuk alam akhirat kita nanti??pernahkah kita terfikir??pernahkah??hmm.YA ALLAH,kelekaan didunia ini menyebabkan aku betul-betul lalai YA ALLAH!aku jauh terpesong dari tujuan ku yang sebenar.YA ALLAH sesungguhnya aku ingin mencari keredhaan MU YA ALLAH.Berilah aku hidayahMU YA ALLAH!teguhkanla iman ku kuatkanlah pegangan ku YA ALLAH..

0 comments:

Post a Comment