Saturday, March 6, 2010

Suara, muka bukan aurat




BARU-baru ini isu niqab (cadur) timbul apabila Sheikhul Azhar Sheikh Muhammad

Tantawi meminta para siswi Al-Azhar agar melepaskan niqab.

Walaupun ada pandangan mazhab lain mengatakan suara dan seluruh badan wanita adalah

aurat namun yang jelas mazhab Shafie yang menjadi ikutan majoriti umat Islam negara

kita meletakkan bahawa suara wanita, muka dan tangannya adalah bukan aurat.

Dan yang jelas lagi, tidak ada dalil al-Quran serta hadis mengatakan bahawa suara

dan muka wanita serta tangannya itu aurat sebagaimana sangkaan sesetengah pihak.

Apakah mereka sedar bahawa Allah S.W.T membenarkan para sahabat berkomunikasi dan

bercakap-cakap dengan mereka (isteri Nabi) di sebalik tirai sebagaimana firman-Nya

yang bermaksud: Bertanyalah kepada mereka dari belakang tabir yang demikian itu

lebih bersih bagi hati kamu dan mereka juga. (Al-Ahzab: 32 dan 53).

Dalam suatu hadis, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Apabila seorang gadis itu

dewasa (sampai umur), maka tidak halal badannya terdedah selain muka dan tangannya

sahaja."


Hakikat ini menggambarkan sebagaimana apa yang berlaku terhadap Asma binti Abu Bakar

apabila Asma datang berjumpa Nabi SAW dengan pakaian jarang dan nipis. Baginda

berpaling daripadanya lalu bersabda yang bermaksud: Wahai Asma, seorang wanita

apabila sudah baligh, tidak elok lagi badan (tubuhnya) kelihatan selain muka dan

tangannya sahaja. (Riwayat Abu Daud).

Demikian juga kaum wanita itu disuruh melabuhkan (tutupkan) atas lubang tengkuknya

sahaja bukan bermaksud tutup atas muka mereka.

Kata Syaikh Yusuf al-Qardawi, pendapat Ibnu Abbas lebih kuat dan masyhur pada

pandangan jumhur (kebanyakan) ulama, kerana katanya, banyak ayat dan hadis yang

mengarahkan kaum lelaki daripada umat Islam menyekat atau menutup pandangan mata

mereka, sama juga dengan kaum wanita disuruh merendahkan pandangan mata mereka.

Jika muka dan aurat wanita sudah tertutup kemas di depan mereka maka pastilah arahan

tersebut menjadi sia-sia dan percuma tanpa sebarang makna dan tujuan.

Pada prinsipnya suara, muka dan tangan wanita bukanlah termasuk aurat. Sekiranya

perkara tersebut memang merupakan aurat, maka sukarlah bagi kaum wanita dan tentunya

taklif atau beban syariat yang dikenakan kepada mereka bersifat usr iaitu sangat

sukar.


Ini bercanggah dengan prinsip agama Islam bahawa Ad-Dinu Yusr, iaitu agama itu

mudah, sedangkan kaum wanita juga merupakan 'makhluk sosial' yang berhajat untuk

berkomunikasi dengan sesama insan.

Allah SWT berfirman yang bermaksud:

Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan

lelaki ajnabi) kerana yang demikian menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit

dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan

kata-kata yang baik (sesuai dan sopan). (Surah al-Ahzab: 32)

Allah tidak melarang mereka secara mutlak untuk bercakap dengan kaum lelaki bahkan

membolehkan, selama tidak mendatangkan fitnah bagi dirinya dan bagi kaum lelaki itu.

Allah melarang kaum wanita untuk melembutkan suara dan mendedah kecantikan mereka

semasa bercakap dengan kaum lelaki supaya mereka tidak tergoda ataupun tergugat

keimanannya dan menimbulkan berahinya.

Dengan demikian, pada prinsip suara, muka dan tangan wanita bukanlah aurat yang

dilarang untuk dilihat atau didengarkan.

Dahulu para sahabat daripada golongan lelaki dan wanita sering bertanya (berdialog)

kepada Rasulullah SAW tentang masalah-masalah hukum-hakam dalam agama dan didengar

oleh kaum lelaki dan wanita yang hadir daripada sahabat-sahabat baginda.

Bahkan sering pula mereka berdialog dengan para sahabat dan sebaliknya sebagaimana

di saat ada seorang wanita yang mengkritik Umar r.a. tentang perkara mas kahwin.

Rasulullah SAW pernah didatangi seorang wanita yang menawarkan dirinya untuk

dikahwini oleh Rasulullah SAW dan membiarkan Rasulullah memerhatikan dirinya dari

atas ke bawah, tetapi setelah tidak ada sambutan yang memberangsangkan, maka dia pun

terus duduk di situ, lalu berkatalah salah seorang daripada kalangan sahabat:

"Kahwinkanlah wanita ini dengan saya."


Maka Rasulullah SAW terus mengahwinkan wanita tersebut dengan lelaki yang berminat

kepadanya itu. Ini semua bukti melihat kepada muka wanita itu adalah harus dan bukan

aurat.


Menurut Al-Qurtubi, suara wanita di saat berkata-kata bukanlah termasuk aurat,

lelaki dibolehkan bercakap-cakap atau berdialog dengan wanita kerana ada hajat.

Demikian juga sebaliknya mereka dibolehkan membuka muka dan tangannya kerana tujuan

tertentu tetapi wanita tidak dibolehkan memerdukan, melembutkan atau mengindahkan

suaranya ketika bercakap dengan lelaki.

Ia kerana perkara demikian boleh menimbulkan berahinya dan juga membuat ia tergoda

dan suka. Dengan demikian sangat dianjurkan bagi kaum wanita untuk tidak berdialog

dengan kaum lelaki yang bukan mahramnya.

Dalam ketentuan syariah yang lebih berhati-hati (warak), dimakruhkan kepada kaum

wanita untuk meninggikan suara dalam membaca al-Quran, demikian pula tidak

disyariatkan 'azan' kecuali untuk jemaah wanita sahaja.

Di dalam syariat fikah, apabila seorang wanita ingin menegur kesilapan yang

dilakukan oleh imam di dalam solat berjemaah, maka ia tidak boleh menegur dengan

membaca 'tasbih' sebagaimana yang dilakukan oleh lelaki, tetapi cukup dengan menepuk

tangannya sahaja sebagaimana yang disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh

Imam Bukhari dan Muslim.

Demikian pula wanita tidak disyariatkan untuk membaca bacaan-bacaan dalam sembahyang

dengan bacaan yang nyaring pada sembahyang Maghrib, Isyak dan Subuh sebagaimana yang

disyariatkan bagi kaum lelaki sewaktu melakukan sembahyang sendirian.

Semua ini menunjukkan bahawa wanita mesti menjaga dan berhati-hati terhadap fitnah

yang boleh disebabkan oleh suara dan perhiasan mereka, bukan bermakna suaranya dan

perhiasan yang zahir merupakan aurat.

Di antara yang menggoda lelaki adalah derai tawa (ketawa) seorang wanita di depan

mereka, apalagi jenis ketawa yang memberahikan.

Demikian pula senyuman diiringi dengan ketawa kecil yang seksi lagi menggoda, inilah

yang sangat dilarang oleh agama kerana untuk menjaga harga diri wanita dan juga

mencegah daripada timbulnya fitnah. Sama juga membunyikan perhiasan yang tersembunyi

di kakinya.

Jika perkara tersebut dikatakan aurat, kenapa Rasulullah SAW sendiri pernah

mengizinkan isteri baginda melihat pertunjukan dua orang lelaki Habsyi bermain

pedang di pekarangan masjid dan mendengar dua wanita bernyanyi di rumahnya.

Ini berdasarkan hadis riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Aisyah r.a, katanya, Pada

suatu hari Rasulullah SAW masuk ke tempatku. Ketika itu di sampingku ada dua orang

gadis yang sedang mendendangkan nyanyian tentang hari Bu'ats. Ku lihat Rasulullah

SAW berbaring tetapi dengan memalingkan mukanya.

Pada saat itulah Abu Bakar masuk dan ia marah kepadaku'. Katanya, "Di tempat rumah

Nabi ada seruling syaitan?'' Mendengar seruan itu, Nabi SAW menghadapkan muka

baginda kepada Abu Bakar dan berkata: "Biarkanlah kedua-duanya, hai Abu Bakar.

Dalam satu peristiwa lain, Rasulullah SAW mendengar nyanyian seorang wanita yang

bernazar untuk memukul rebana dan bernyanyi di hadapan Rasulullah SAW.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Tarmizi, daripada Buraidah,

menyebut: "Suatu hari Rasulullah SAW pergi untuk menghadapi suatu peperangan.

Setelah baginda pulang dari medan perang, datanglah seorang wanita kulit hitam lalu

berkata, "Ya Rasulullah, aku telah bernazar, iaitu kalau tuan dipulangkan Allah

dengan selamat, aku akan menabuh rebana dan bernyanyi di hadapan tuan. Mendengar hal

itu, Rasulullah SAW bersabda:Jika demikian nazarmu, maka tabuhlah. Tetapi kalau

tidak, maka jangan lakukan.

Kesemua keterangan tersebut menunjukkan bahawa suara wanita dan perhiasan yang zahir

daripadanya bukan aurat.

Rasulullah SAW juga secara praktikal pernah berbicara dengan kaum wanita seperti

mana ketika menerima bai'at daripada kaum ibu sebelum dan sesudah hijrah.

Bahkan dari segi syarak, baginda tidak pernah menghalang kaum wanita untuk

melaksanakan urusan jual beli, menyampaikan ceramah, mengaji al-Quran, membaca

qasidah atau syair. Jika suara wanita itu dianggap aurat, sudah tentu dari segi

hukum syarak dianggap haram.

Keterangan ayat al-Quran dan hadis, ditambah dengan kisah-kisah yang dapat dijadikan

teladan pada zaman Rasulullah SAW dahulu seharusnya membuka mata fikir kita untuk

tidak terus 'menzalimi dan menghukumi' wanita secara sewenang-wenangnya.

- Mohd Shauki Abd Majid
Penulis ialah Pengurus Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM)

0 comments:

Post a Comment